N-VA is bezig met het hervormen van de identiteit van de Vlaming. Het feit dat we ons ‘Vlaming’ noemen en niet langer ‘Belgen’ zoals 20 jaar geleden, zegt ook al dat ze daar al voor een groot stuk in geslaagd zijn.
All in Opinie
N-VA is bezig met het hervormen van de identiteit van de Vlaming. Het feit dat we ons ‘Vlaming’ noemen en niet langer ‘Belgen’ zoals 20 jaar geleden, zegt ook al dat ze daar al voor een groot stuk in geslaagd zijn.
Miljoenen mannen maken zich nooit in hun leven schuldig aan dergelijke misdaden. Het is ook voor mannen abnormaal gedrag. Onderzoek naar het behandelen van gewelddadig gedrag bij mannen blijft echter onder de radar of vindt niet plaats omdat het als normaal wordt beschouwd.
'De echte keuze zou die tussen koolstofarm en koolstofrijk moeten zijn, niet die tussen hernieuwbare en nucleaire energie', schrijft Jan Deschoolmeester over het klimaatdebat.
Handelsrelaties zijn belangrijk, maar is de ‘realpolitik’ in het huidige tijdgewricht niet te ver doorgeslagen? Moeten onze westerse ‘liberale’ waarden niet ingebed zijn in ons handelsbeleid? Is het geen probleem dat China greep krijgt op kritische infrastructuur in Europa?
De liberale partij kan niet links of rechts zijn. Liberale politici die hun partij in zo’n keurslijf willen duwen lezen er beter hun partijgeschiedenis eens op na.
Stel daarbij dat mannen elke ongewenste zwangerschap die ze veroorzaken zouden moeten bekopen met de verplichte zorg voor het daaruit geboren kind, niet eventjes maar voor de rest van hun leven..
Een van de manieren om dit te voorkomen is door gesprekken over klimaat te stimuleren en te verbeteren.
Door het concept van het individu als uitgangspunt van het politieke systeem te maken, verzetten liberalen zich tegen autoritaire leiders
Eén van de kerntaken van de staat bestaat er in om de burgers te beschermen tegen elkaars misdadig gedrag, wanneer de staat daar niet in slaagt, wat is dan haar verder nut?
Van het moment dat een maatschappelijke taak relevant is voor het economische welzijn van een maatschappij, hebben de uitvoerders van die taak recht op een deel van de winst die die economie genereert.
Het regeerakkoord is een gemiste kans voor de onbevangen Vlaming die ook van zijn Vlaanderen houdt, maar die niet moet weten van al die romantische retoriek. Wanneer kunnen we in Vlaanderen eindelijk eens ‘onbevangen’ Vlaming zijn zonder in het hoekje van de extreme vendelzwaaiers te worden gedrukt? Om onze gehechtheid aan Vlaanderen te beleven, om te kunnen houden van onze rijke Vlaamse geschiedenis zonder het onwelriekend parfum van de doordrammerige natievormers en identiteitsfreaks?
Teveel stikstof in de bodem veroorzaakt het uitsterven van planten die liever een stikstofarme bodem hebben, daardoor decimeren insecten populaties, muggen uitgezonderd. Insecten die hoogst noodzakelijk zijn voor de bevruchting van zowat elk gewas dat mensen tot voedsel dient. Veeboeren liggen daar niet wakker van en daar komt dan die paradox om de hoek kijken want insecten heb je ook nodig om het voedsel te kweken dat dieren eten.
Wat tot ethisch handelen en tot wezenlijke klimaatverandering kan leiden, veronderstelt geen narcisme, cynisme of paranoia, maar een vorm van megalomanie waarbij mensen zich belangrijker achten dan ze werkelijk zijn, en net daardoor (paradoxaal) belangrijk worden.
Ik wil niet betalen voor de verminking van kinderen, ook niet als het jongens zijn, daarvoor dient belastinggeld niet. Besnijdenis faciliteren behoort al zeker niet tot de kerntaken van een liberaal democratische overheid.
Ecomodernisten verschillen echter van groenen in de afweging die ze maken. Volgens het ecomodernisme weegt het risico op schadelijke neveneffecten doorgaans niet op tegen de voordelen die revolutionaire technologie biedt.
Op zichzelf is technologie niet zaligmakend. Ze zal ons niet in sneltreinvaart naar Utopia voeren. Het is ook essentieel dat iedereen de vruchten van technologische vooruitgang plukt en niet enkel de happy few. Daarvoor is sociale en politieke verandering nodig. Ik ga hier in het volgende deel dieper op in.
Zo legt het GO! zichzelf een norm op van 90% bouwcapaciteit. Met andere woorden als een school 100 leerlingen heeft en recht heeft op een nieuw schoolgebouw dan wordt er rekening gehouden met een capaciteit van 90 leerlingen. Dit resulteert in hemeltergende situaties. Waarbij de aankondiging van de bouw van een nieuw schoolgebouw, massaal nieuwe kindjes aantrekt maar eens het splinternieuwe schoolgebouw gezet blijkt het alweer te klein voor de massale stroom inschrijvingen en vinden kindjes geen plek.
Kinderen kunnen ontroerend direct zijn. Zo liet een paar jaar geleden een zesjarig jongetje in groep 3 zijn klasgenootjes, waaronder mijn kleindochter, weten dat ze allemaal naar de hel gaan, omdat ze varkensvlees eten. Toen hij zeven was weigerde hij in een taallesje het woord ‘kerk’ te schrijven. Hij mocht toen van de meester ‘moskee’ schrijven, hetgeen hij zonder aarzelen deed. Het multiculturele klaslokaal kent vele uitdagingen en kinderen leren respectvol om te gaan met de diversiteit binnen de samenleving is daar één van.
Mensen beseffen best dat in discussies niet altijd het brein, maar wel de emotie regeert en dat het vaak de emotie is die de rede aan haar bindt, eerder dan dat het de rede is die de emotie bepaalt.
Maar wat voor de enen geldt, moet ook voor de anderen gelden: hebben moslims (of in dit geval moslima’s) het recht hun levensbeschouwelijke overtuiging via hun kledij kenbaar te maken, dan hebben joden, christenen enz. en ja, zelfs atheïsten het recht om hetzelfde te doen. De grondgedachte achter het reglement van het Gemeenschapsonderwijs is net dat we in de problemen terechtkomen als iedereen in de klas, leerkrachten en leerlingen, te allen tijde zijn politieke of levensbeschouwelijke overtuiging begint te afficheren.