All in Opinie

Over het verbod op de rituele slacht in Vlaanderen – Bart Collard

Hoewel het verbod op de rituele slacht met name een overwinning is voor het secularisme, is het ook een zeer kleine overwinning voor niet-menselijke dieren. We weten niet van alle dieren of zij kunnen lijden. De keuze van de Vlaamse regering om slechts gewervelde dieren te beschermen tegen onbedwelmd slachten komt voort uit het besef dat zij gevoel hebben. Gewervelde dieren hebben een centraal zenuwstelsel en kunnen daardoor lijden.

Pleidooi voor groen liberalisme – Floris van den Berg

De draagkracht van het ecologisch systeem heeft een maximum. De impact die wij mensen op dat systeem hebben neemt toe doordat enerzijds de wereldbevolking schrikbarend blijft groeien en anderzijds de ecologische voetafdruk blijft toenemen. We zitten als mensheid in de Titanic en koersen af op de ijsberg waar wetenschappers ons voor waarschuwen. Ondanks de vele mooie initiatieven en ideeën voor een duurzame wereld zitten we gevangen in een politiek-economisch systeem dat gebaseerd is op uitbuiting van het ecosysteem van planeet Aarde. 

Durf te hervormen! Durf te besturen! – Philippe Nys

De nationale stakingsdag van afgelopen woensdag werd aangekondigd als ongezien. Dat is de boodschap waarmee de vakbonden het nieuwe jaar hebben ingezet. Alweer hangt hiermee in België een sfeer van sociale onvrede waarbij men al te gemakkelijk teruggrijpt naar het stakingswapen. Onvrede uiten kan en mag. Maar belangrijke organisaties zoals de vakbonden moeten meer doen. Ze moeten de economische toekomst mee voorbereiden. Enkel met een fitte en gezonde economische onderbouw kunnen we onze welvaart veiligstellen.

Youth for climate – Rudi Collijs

Etienne Vermeersch zou bij het zien van de beelden van de protesterende jongeren vanop zijn ziekbed nog goedkeurend de duim hebben opgestoken. Ik vraag me af wat hij hiermee bedoelde. Zou hij werkelijk hebben geloofd in het welslagen van het hele project? Hij, de personificatie van de rede? Of zou hij hebben genoten van de subtiele retoriek in fijnbesnaarde slogans als ‘Hey Joke, uw tieten zijn nog heter dan ‘t klimaat’?  Ik hoop het eerste.

Het lijden is niet groots of heiligs - Dirk Verhofstadt

“Een filosoof vraagt zich af wat het betekent om te lijden, wat het lijden zegt over het menselijke bestaan,” zo schrijft professor emeritus Dirk De Schutter van de KU Leuven (De Standaard, 29/1), en wil zo de indruk geven dat Etienne Vermeersch daar geen aandacht voor had. Dat is nonsens en intellectueel oneerlijk. Als er één persoon in Vlaanderen begaan was met de problematiek van het lijden, dan was het Vermeersch. Zijn voorstellen voor een humane behandeling van uitgeprocedeerde asielzoekers, maar vooral zijn inzet voor de legalisering van euthanasie waren daar voorbeelden van.

Waak voor juridisering – Gert Jan Geling

Als liberalen hebben we rechtstatelijkheid hoog in het vaandel. De uitoefening van het gezag wordt daarbij onder de heerschappij van het recht geplaatst. In een trias politica is daarbij ook sprake van een scheiding der machten, inclusief een onafhankelijke rechterlijke macht. In het huidige tijdsgewricht is dat ook van groot belang. Met de opkomst van de illiberale democratie wereldwijd komt de rechtsstaat en de scheiding der machten steeds meer onder druk te staan. De rechtsstatelijkheid zelf wordt daarmee aangetast.

Geestelijke gezondheidszorg – Geert Messiaen

België bezit de twijfelachtige eer om wereldwijd het hoogste aantal psychiatrische ziekenhuisbedden te hebben: ongeveer 170 bedden per 100.000 inwoners. Het EU-gemiddelde ligt rond de 75.  Zulke bedden zijn duur, de patiënt wordt uit zijn omgeving gehaald en opnames zijn lang niet altijd nodig of succesvol. Daarom is de trend om het aantal psychiatrische bedden te verminderen en waar mogelijk te vervangen door meer gedifferentieerde geestelijke gezondheidszorg met voldoende aanbod voor ambulante hulpverlening.

Uitstoot doodt - Olivier Dinet

Via onder meer het mechanisme van verhandelbare emissierechten tracht men de uitstoot van broeikasgassen in te perken door er een kostprijs aan te verbinden. De achterliggende gedachte is dat, door uitstoot kostelijk te maken, men geneigd zal zijn minder uit te stoten. Hoewel hier zeker iets voor te zeggen is, blijft een systeem van emissierechten inherent verkeerd. Men aanvaardt namelijk de uitstoot van stoffen, die schadelijk zijn voor de mens.

Over de adolescentiemimicry van volwassenen – François Levrau

In één van de meest vermakelijke albums van Jommeke drinken alle bewoners van Zonnedorp een drankje gebrouwd door de immer verstrooide Professor Gobelijn. Het ‘wijsheidsdrankje’ moet ervoor zorgen dat kinderen zodanig slim worden dat ze niet meer naar school moeten en (zo wordt gedacht en gehoopt) hun kindertijd ten volle kunnen beleven. Het drankje blijkt echter op de volwassenen een onbedoeld en ongewenst effect te hebben. De volwassenen worden terug kinds wat maakt dat de rollen volledig worden omgedraaid.

'De eeuw van de vrouw' Liberales Boek 2018 – Claude Nijs

De eeuw van de vrouw. Hoe feminisme ook mannen bevrijdt werd door de Liberales-jury verkozen tot Liberales Boek 2018. De jury prijst Alexander De Croo voor het feit dat hij met 'De Eeuw van de Vrouw' feminisme als thema op de maatschappelijke en politieke agenda plaatst. In de afweging tussen thema’s wordt feminisme heden ten dage wat aan de kant geduwd, maar samen met Alexander De Croo ziet de jury feminisme als een van de belangrijkste werkthema’s om tot een meer liberale samenleving te komen.

Het gaat veel beter met de wereld dan we denken - Paul De Grauwe

Vraag aan 100 mensen of de extreme armoede in de wereld gedurende de laatste 20 jaar is gestegen of gedaald en een grote meerderheid antwoordt dat die is gestegen. De cijfers zijn nochtans spectaculair: volgens de Wereldbank is extreme armoede in de wereld (gedefinieerd als minder dan 2 dollar per dag gedurende de laatste twee decennia nooit zo snel gedaald in de wereldgeschiedenis. We zien de  wereld dus met een sterk gekleurde bril waarin donkere tinten domineren.

God is genderneutraal - Bart Collard

Homoseksuele onreinheid en transgenderisme zijn niet slechts zondig in zichzelf. Ook degene die dat goedkeurt is zondig. De ware christen moet die mening hebben. De discussie daarover mag niet gevoerd worden: wie deze opent is zondig. Verander het woord 'christen' voor 'moslim' en de tekst had zo van aanhangers van IS, de Taliban of de Moslimbroederschap kunnen zijn geweest. Maar wat moeten homoseksuelen of transgenders dán doen? Ook daarvoor hebben de ondertekenaars een oplossing.

Waarom Jemen de warmste aandacht verdient - Hilde Vautmans

Dat de warmste week voor het grootste deel in het teken staat van Jemen is een mooi, warm en menselijk gebaar. We kunnen hen misschien geen fonkelend eindejaar bezorgen, maar de giften kunnen voor veel mensen wel echt een verschil maken. Alle beetjes helpen en elke ondersteuning die we aan mensen kunnen bieden, is goud waard. Nu is het alleen nog wachten op eenzelfde warme gift van Europa. Humanitaire en ontwikkelingssteun is inderdaad noodzakelijk, maar met geld alleen kan je helaas geen vrede kopen.

In de ban van gele hesjes - Claude Nijs

Zowel de gele hesjes als de crisis over het VN Migratiepact zijn symptomen van het wankele draagvlak en het onvermogen van de huidige politieke instellingen om de bevolking een hoopvol toekomstperspectief te bieden. Terwijl de globale mogendheden, de VS, Rusland en China, de grenzen van elkaars macht en invloedssfeer aan het aftasten zijn, brokkelt de Europese eenheid, door angst beroofd van haar wilskracht, verder af, en winnen extreem linkse en rechtse krachten aan stootkracht.

Pleidooi voor het recht op actief burgerschap – Frederic Heylen

We zijn in een democratie allemaal politici, maar de kloof tussen burgers en de overheid lijkt groter dan ooit. Onze democratie verkeert in een diepe crisis, omwille van wantrouwen in de politiek en de Europese Unie, populisme, desinformatie, technocratie, corruptie, autoritarisme, religieus fanatisme... Al deze factoren zijn te herleiden tot twee fundamentele problemen: de uitholling van de rechtsstaat en/of een gebrek aan burgerschap.

Moet Zwarte Piet een Verlichte Piet worden? – François Levrau

Wie bijvoorbeeld stelt dat de hoofddoek bij een bepaald geloof of culturele groep hoort en dat men daarvoor respect moet hebben, die moet ook respect hebben voor diegenen die aangeven dat Zwarte Piet als traditie bij de Vlaamse cultuur hoort. Het klopt dat sommige minderheidsgroepen Zwarte Piet als een racistisch symbool kwalificeren, maar daar tegenover staat dat er doorgaans geen racistische/discriminatoire intentie bij de meerderheidsgroep aanwezig is.

Geloof en rede: twee vleugels – Othman El Hammouchi

Rotthier beticht God en de Koran ervan contradicties te bevatten en moreel verwerpelijke richtlijnen aan te bevelen. Het zou leuk zijn mocht hij er een paar geven. De website waarnaar hij linkt (wikiislam) bevat een werkelijke lachwekkende lijst van ‘tegenstrijdigheden’ die alleen afkomstig kunnen zijn van mensen die geen woord Arabisch kunnen en niets begrijpen van de hermeneutiek van heilige teksten. Het is mijn opvatting dat de Koran het letterlijke en moreel volmaakte woord van God is.

Een boerkaverbod moet strikt nageleefd worden - Dirk Verhofstadt

Voor de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema is het boerkaverbod ‘geen prioriteit’, en ook in Rotterdam en Utrecht lijkt men niet geneigd om een dergelijk wettelijk verbod strikt na te leven. De bestuurders van deze steden vergissen zich schromelijk. Het dragen van de boerka in onze contreien kan immers niet los gezien worden van de weerzinwekkende manier waarop vrouwen zich in orthodox islamitische landen omwille van middeleeuwse tradities volledig moeten verhullen.

Het is onze morele plicht om pinguïns te redden - David Van Turnhout

De laatste Belgische wolf werd volgens de legende in 1844 door koning Albert I geschoten. Stilaan komt hij terug, na 174 jaar. Het verdwijnen van al die soorten is niet de schuld van mijn generatie. Maar laat ons de generatie zijn die de fouten van onze voorouders herstelt. Bewaren is niet genoeg. We moeten streven naar een biologische renaissance, bos aanplanten en oude soorten herintroduceren. Een tijdperk dat toont hoe groot en belangrijk de mens echt kan zijn.

Wat gebeurt er in de Nederlandse slachthuizen? – Bart Collard en Floris van den Berg

Waar de vleeseter anno 2018 tenminste verwacht dat slachten “humaan” gebeurt, blijkt dat slachters niet altijd in het bezit zijn van de vereiste vakbekwaamheidsbewijzen. Dat brengt ernstige welzijnsschendingen met zich mee. Het komt meermaals voor dat dieren in zo'n volle hokken staan dat zij niet kunnen bewegen of niet eens kunnen gaan liggen. Soms kunnen zij niet naar de waterbakken lopen of zijn er niet eens waterbakken aanwezig.