Black lives matter - Marc Bienstman
Racisme, Kolonialisme,….(te)selectieve verontwaardiging ?
Het buitensporig ,gewelddadig optreden van de politie in de USA heeft (andermaal) de Black Lives Matter beweging nieuw leven ingeblazen. Dit (terechte) protest is ook naar het Oude Continent overgewaaid en hier is er nog een dimensie aan toegevoegd: verontwaardiging over ons koloniaal verleden, en specifiek voor ons land gepersonaliseerd rond de figuur van Leopold II .
Laat er geen misverstand over bestaan : wat toen ( eerst in Congo “Vrijstaat” , het persoonlijk bezit van Leopold II , en nadien in Congo , als “Belgische” kolonie ) is gebeurd ,kan op geen enkele manier worden goedgepraat. Het siert dan ook de zittende vorst dat hij nu openlijk zijn spijt heeft uitgedrukt over het onmenselijk gedrag van zijn overgrootoom ; al zijn directe medewerkers en nadien door het hele Belgische economische machtsapparaat.
Maar het is niet omdat dit “probleem” voldoende gekend en zelfs uitgebreid en objectief gedocumenteerd is, dat we niet toch een aantal kritische vragen mogen ( en moeten ? ) stellen:
Congo is ondertussen 60 jaar een ( in theorie ) zelfstandige natie, maar de manier waarop hun eigen leiders ( de clans Mobutu – Kabila - ….) hun lokale bevolking hebben behandeld en vooral zichzelf hebben verrijkt, moet in niets onderdoen voor de praktijken van de kolonialen;
In het gebied rond de Grote Meren hebben o.m. de Hutu’s en de Toetsi’s ook niet op een bepaald vriendelijke manier hun “burenruzies” aangepakt. Kortom, wat vandaag manifest verkeerd loopt in Afrika kan niet enkel en alleen in de schoenen worden geschoven van de kolonialen uit de 19° en/of 20° eeuw. Er is - op zijn minst – een gedeelde verantwoordelijkheid.
Maar wat we vooral niet uit het oog mogen verliezen, is het feit dat deze “koloniale” episode slechts één (zelfs relatief klein ) onderdeel is van een veel groter en in de tijd veel langer uitgesponnen verhaal over onderdrukking; zoeken naar geld en macht, meestal ingekleed in een mooi klinkend (maar totaal irrelevant) excuus. Als we de moed hebben alleen nog maar verder in onze “Westerse” Geschiedenis terug te gaan ( dus op ons eigen grondgebied), zien we ook daar weer een eindeloze aaneenschakeling van onderdrukking, uitbuiting, mensonterende behandeling van “opstandige” bevolkingsgroepen, religieus fanatisme en onverdraagzaamheid ( met telkens duizenden ,meestal onschuldige, slachtoffers als gevolg).
Zonder volledigheid te betrachten ( daarvoor is hier de ruimte te beperkt) denken wij o.m. aan de veroveringstochten van de Romeinen in onze contreien ( het was niet bepaald met overleg en inspraak dat ze zich hier vestigden).
De Middeleeuwen zijn één bloedige opeenvolging van gevechten tussen naar zelfstandigheid strevende steden tegen hun autoritaire vorsten, graven en andere “edellieden” die hun privileges ( en vooral hun parasitaire inkomsten ) wilden veiligstellen. Over het platbranden en/of afbreken van een volledige stad en – terwijl men toch bezig was – het gewelddadig uitmoorden van de lokale bevolking stelden ze zich niet teveel vragen.
De Franse Revolutie in 1789 was gewoon de “logische” uitbarsting van een eeuwenlange opeenstapeling van frustratie en ellende bij een onderdrukte massa die uiteindelijk niets meer te verliezen had en niet langer bereid was als “kanonnenvlees” te dienen voor de spelletjes van een kleine, geprivilegieerde kaste. Een zelfde scenario bij de Russische Revolutie in 1917 of de ondergang van de Habsburg dynastie in Centraal Europa. Ook de opkomst van het syndicalisme ( en in het verlengde daarvan de socialistische beweging) kadert in hetzelfde extreem ongelijkheidfenomeen (hier in onze streken aangrijpend weergegeven door LP Boon in het verhaal van Priester Daens).
M.a.w., als we dieper graven, dan blijkt de grond van al deze conflicten - in tegenstelling tot wat men ons wil doen geloven – NIET te berusten op racisme, ideologische en/of religieuze tegenstellingen, nationalistische en/of etnische verschillen maar enkel en alleen op een totaal scheefgetrokken inkomens- en/of vermogensverdeling, waarbij een heel beperkte, “selecte” groep van de bevolking een buitensporig groot aandeel van de economische welvaart naar zich toetrekt ( daarbij handig gebruik makend van allerlei “drogredenen” zoals religie, ras, afkomst, en andere “externe” vijandsbeelden die dringend moesten worden bestreden ).
Vandaag zitten we weer op zo’n scharniermoment: de Franse econoom Thomas Pikkety in zijn monumentaal boek “ Kapitaal in de 21ste eeuw (oorspronkelijke titel: Le Capital au XXIe siècle)” toont aan dat we wereldwijd opnieuw een enorme concentratie van rijkdom krijgen bij een heel beperkte groep van de bevolking. De etiketten zijn misschien veranderd, maar de gebruikte technieken zijn precies nog altijd dezelfde zoals in het koloniaal tijdperk ( uitbuiting van een onmondige massa onder het mom van “ beschaven en/of ontwikkelen” van deze landen). Het gaat nog steeds om geld en macht ( en vooral behoud van macht bij de elite die nu aan het bewind is en de geprivilegieerde positie – met de daaraan gekoppelde materiële welvaart - niet wil loslaten en/of delen ).
Hoewel het symbolisch misschien wel enig belang heeft, maar het is niet met het verwijderen van een standbeeld of het veranderen van een straatnaam dat de grond van dit probleem zal opgelost worden. Het antwoord zal eerder moeten komen van een goed begrepen en daadwerkelijk uitgevoerde solidariteit met de bewoners van deze vroegere kolonies en zelfs met de bewoners van onze eigen contreien.
Als wij - in navolging van de principes van de Fair Trade – producten zouden kopen waarvan we weten dat de lokale producent een “redelijk” loon voor zijn werk krijgt of een redelijke prijs voor de producten die hij zelf heeft gekweekt en/of geoogst ontvangt, dan pas zouden we die lokale bevolking helpen.
Als wij , niet alleen als land, maar samen met de andere EU lidstaten zouden weigeren nog langer steun te verlenen en/of samen te werken met regimes waarvan het notoir geweten is dat ze corrupt zijn en/of de mensenrechten royaal aan hun laars lappen, dan pas zouden we de lokale bevolking helpen.
Als wij zouden stoppen met onze landbouwoverschotten tegen dumpingprijzen te verkopen op de markten van die vroegere kolonies, dan pas zouden we de lokale bevolking helpen.
Maar dat zijn natuurlijk maatregelen die ons ( een beetje ) geld zullen kosten of (een beetje) pijn zullen doen. Maar dat is precies de ware inhoud van het begrip solidariteit. Dan pas zullen we zien in hoeverre die huidige ( selectieve) verontwaardiging rond thema’s als racisme, discriminatie , kolonialisme oprecht zijn . Waar was het ook weer waar ze zongen : “géén woorden, maar daden…”.
Mark Bienstman (mbienstman@hotmail.com)