Een Europese Shinkansen - Sara De Mulder
De tijdingen zijn zwaar. Diverse vliegtuigmaatschappijen en verouderde sectoren worden door de coronacrisis genadeloos op hun knieën gedwongen. Aan de andere kant nemen de gevolgen van de klimaatopwarming steeds duidelijkere en bedreigende vormen aan.
De mens heeft zich doorheen de geschiedenis ontwikkeld tot één van de meest succesvolle zoogdieren op de planeet. Dit heeft ze te danken aan haar ongeëvenaarde adaptieve vermogen. Zich aanpassen aan veranderende omstandigheden, nieuw voedsel, nieuwe omgevingsfactoren, wijzigende weersomstandigheden en massa-extinctie van diersoorten die haar tot voedsel dienden werden overwonnen door een ongebreidelde creativiteit en controle over de natuurlijke bronnen die de aarde ons schenkt.
Hoewel de mensheid meestal zelf de oorzaak was van de calamiteiten waaraan ze zich diende aan te passen, is ze er wonderwel in geslaagd zich als soort voort te planten tot ongekende aantallen. Die creativiteit is voor gevestigde ordes steeds als bedreiging ervaren maar de geschiedenis leert ons dat feiten het uiteindelijk altijd halen van de ideologische fictie waarin sommigen zich wensen op te sluiten om hun privileges te vrijwaren.
Op dit ogenblik maken we een gelijkaardige trend mee, een steeds grotere spanning tussen bestaande maar ecologisch onhoudbare sectoren en technologische alternatieven. Maar, we hoeven ons hier niet langer bij neer te leggen. De inquisitie is afgeschaft, brandstapels zijn uitgedoofd en zelfs in het meest onderontwikkelde land kunnen mensen met elkaar in verbinding gaan via technologische vernieuwing die onze ouders niet eens konden bedenken toen zij hun scholing doorliepen.
Rampspoed biedt opportuniteiten, zo ook voor de duizenden mensen in de luchtvaart wiens jobs nu op de tocht staan. Europa heeft zich er immers toe verbonden de klimaatdoelstellingen te halen en dat opent perspectieven. Al jarenlang vragen velen zich af waarom we niet net als in andere hoogontwikkelde landen, alternatieven ontwikkelen voor de steeds groter wordende verkeersinfarcten op de weg en in de lucht. Europa is een continent met ongekende mogelijkheden dus waarom geen internationaal netwerk van sneltreinen ontwikkelen nu er zoveel mensen dreigen hun job te verliezen? Onze lokale overheid onderhandelt over een financiële injectie die in de miljarden gaat, zonder enige garantie op een duurzame, toekomstige tewerkstelling, want die kan de luchtvaartsector niet bieden en is ook niet wenselijk gezien de ecologische impact.
Stel dat we die negatieve externaliteit doorrekenen naar de consument, dan wordt duidelijk dat de luchtvaartsector simpelweg economisch niet rendabel is.
Waarom zitten landen als België, Frankrijk en Duitsland niet samen om met deze feiten aan de slag te gaan en een alternatief vervoerssysteem te realiseren. Zet in op de uitbouw van dit internationale hogesnelheidstreinennet en breid dit uit over het volledige Europese continent. Het is een valabel alternatief voor de luchtvaart die per definitie drastisch zal moeten slinken omdat het ecologisch volstrekt onverantwoord is nog langer tonnen CO2 de lucht in te pompen, voor verplaatsingen die perfect op een andere, milieuvriendelijkere manier kunnen vormgegeven worden.
De aanleg en verdere uitbouw van een netwerk van sporen voor bullettrains zoals de Shikansen in Japan of de TGV en Thalys op Europees grondgebied, kan ervoor zorgen dat duizenden mensen aan de slag kunnen in de bouw van dit netwerk en nog eens duizenden zullen kunnen werken als stewards, conducteurs, etc. Deze nieuwe verbinding tussen alle grote steden van Europa, zou een kentering kunnen betekenen op vele vlakken. De fondsen die de EU wenst vrij te maken om de economische relance na corona mogelijk te maken, zouden deels kunnen ingezet worden om mensen effectief aan nieuwe, duurzame, Europese job te helpen en hen te laten bouwen aan een Europees project met toekomst. Tegelijkertijd biedt het een antwoord op de ecologische drama’s die ons boven het hoofd hangen. Het zou Europa in staat stellen de CO2 uitstoot die nu al zowat overal onze watervoorraden bedreigt drastisch in te dijken en zou voor de toeristische sector eveneens soelaas brengen.
Een andere optie is de monorail, een trein die slechts op één spoor rijdt, een balk waar de trein als het ware rond geplooid wordt. Ook deze trein haalt net als de Shinkansen snelheden tot 320 km per uur. Ze hebben het voordeel dat ze in de hoogte kunnen gebouwd worden, dus over de bestaande infrastructuur heen.
Kortom een visionair Europa kijkt vooruit en gebruikt vooruitgang in wetenschap en techniek om ook haar bevolking een betere wereld te bieden. Wat zou het toch prachtig zijn dat dezelfde uitvinding die in 1825 de industriële revolutie inluidde voor het Europese continent, opnieuw een revolutie zou inleiden naar een betere en ditmaal ook duurzame toekomst.
Sara De Mulder is kernlid van Liberales