Hoe diverse bedrijven jouw bankbescherming omzeilen - Sara De Mulder
Sinds Corona haar intrede deed is de winst van streamingdiensten en mediakanalen als Netflix, DisneyChannel en Streamz enorm gestegen. Vele mensen abonneerden zich en deze bedrijven maakten monsterwinsten. De onheilsberichten in gespecialiseerde literatuur die nu rond Netflix de ronde doen, omdat ze dit kwartaal “maar” 4 miljoen extra abonnees hebben aangemaakt, toont vooral de groteske idiotie van beurs, bank, aandeelhouderschap en alles wat in die krankzinnige, door megalomane gekken gestuurde wereld omgaat, eerder dan dat Netflix in realiteit in moeilijkheden zit of niet genoeg klanten heeft om het hoofd boven water te houden, laat staan winst te maken.
Het aandeel daalde 11% omdat de 4 miljoen extra abonnees (goed voor een omzetstijging van 24% ofwel $7.16 miljard) lager uitkwamen dan de 6 miljoen die er voorspeld waren op basis van pure speculatie en gokprognoses van zogezegde experten. Deze “experten” zijn op handen gedragen en als halfgoden aanbeden, dik betaalde leugenaars in maatpak, wiens prognoses in realiteit natuurlijk niet meer voorspellingswaarde hebben dan die van een doorsnee tarotkaartlegster. Dat komt omdat net als de tarotlegster, de economische expert vooralsnog niet in de toekomst kan kijken. Dat is een vaardigheid die de mens namelijk niet bezit (mocht u daar om één of andere onverklaarbare reden aan twijfelen). Ik zal het even anders stellen zodat het tot u doordringt. Het aandeel van Netflix daalde 11% omdat dit bedrijf het laatste kwartaal elke dag (u leest het goed) 44 444,44 klanten aansloot in tegenstelling tot de 66 666.66 voorspelde klanten . Goed voor een kleine twee miljard US dollar pure winst.
Die winst komt van doorsnee klanten zoals u en ik en daar wil ik het vandaag eens over hebben. Er is namelijk iets grondig mis met hoe bepaalde bedrijven, waaronder Netflix, hun abonnementsgeld innen.
U denkt wellicht net als al die andere 1 miljoen Belgische Netflix-klanten dat u een domiciliëring tekende toen u uw abonnement aanmaakte en dat er maandelijks op basis van die domiciliëringsopdracht een vast bedrag van uw rekening wordt gehaald om te kunnen kijken naar levensnoodzakelijke series als Lucifer en Friends. Niets blijkt minder waar. Net als Hello Fresh overigens (een bedrijf dat dozen eten aan huis levert voor een hele week inclusief recepten) halen deze bedrijven maandelijks wel degelijk een bedrag van uw zichtrekening. Hoe ze dit doen is echter onduidelijk.
Een domiciliëring is een wettelijk bindend contract tussen vier partijen; uzelf, de schuldeiser en uw respectievelijke banken. U tekent een mandaat met uniek referentienummer waarin u aangeeft dat u uw bank toestemming geeft om een betalingsaanvraag uit te voeren die door de bank van de schuldeiser wordt aangeboden. Op basis van een factuur die door de schuldeiser wordt opgesteld en ook aan de klant wordt overgemaakt. U heeft daarbij wettelijk gezien het recht om deze betaling binnen de 8 weken terug te eisen. U hoeft daar geen uitleg aan te geven. U dient enkel via uw bank een terugbetaling van de som te vragen. De schuldeiser is daarbij verplicht het bedrag terug te betalen. Ook na 8 weken kan dit nog maar dan wel mits voorleggen van nodige bewijsstukken dat het bedrag onterecht werd opgevraagd.
U kan ook ten allen tijde het betalingsmandaat opschorten. Dit kan u op drie manier. U blokkeert uw rekening voor alle domiciliëringsopdrachten, u blokkeert de rekening van de schuldeiser of u blokkeert het mandaat. Bovendien staat er op uw uittreksels elke maand niet enkel het bedrag dat van uw rekening werd gehaald maar ook een uitgebreide communicatie met referentie, naam van het bedrijf, bedrag en natuurlijk een verwijzing naar het mandaat.
Zelf werk ik bij een grootbank en kwam tot de vaststelling dat ik klanten niet kon verder helpen die vroegen om de domiciliëring naar Netflix of HelloFresh te blokkeren, omdat er simpelweg geen domiciliëring was aangemaakt. Ik besloot dan ook mijn eigen rekening te controleren en stelde eenzelfde situatie vast. Ik kon mijn betaling aan Netflix niet blokkeren want er was geen spoor van een domiciliëring terug te vinden. Ik zocht dan maar naar de tweede logische optie met name een doorlopende opdracht maar ook die vond ik niet terug.
Ik belde diverse diensten binnen de bank die instaan voor het correct uitvoeren en opvolgen van dit soort (en andere) betalingen maar ook zij vonden niets terug. Het enige bewijs van betaling was een schimmig kort berichtje in mijn overzicht met als communicatie “Bancontact Amsterdam NL” en het bedrag dat werd afgehouden.
Ik heb ondertussen uiteraard mijn streamingabonnementen allemaal per direct stopgezet maar ik heb geen idee of dit voldoende is. De melding bancontact op uittreksels heeft immers een zeer specifieke betekenis. Deze melding verschijnt als u zelf met uw kaart in uw app via de link ‘bancontact app’ een betaling heeft uitgevoerd door middel van uw geheime code of wanneer u letterlijk aan een terminal met uw bankkaart en geheime code een betaling heeft uitgevoerd. Op basis van de communicatie op mijn afschriften lijkt het lijkt wel dat ik letterlijk en figuurlijk mijn bankkaart en pincode aan Netflix heb overgemaakt en zij met mijn kaart op één of andere manier elke maand een betaling van mijn rekening naar hun rekening kunnen overmaken. Waarbij de indruk wordt gewekt dat ik dat met mijn kaart via de bankcontact app heb gedaan, terwijl dat geenszins het geval is. Het bedrag werd namelijk automatisch van mijn rekening gehaald zonder enige handeling of tussenkomst van mijnentwege. Bovendien is het bij klanten van HelloFresh zo dat dit soms zelfs meermaals per week gebeurt, bijvoorbeeld een keer 12 euro en een dag erop nog eens 64 euro zonder enige verklaring, zonder enige communicatie behalve dat schimmige Bancontact Amsterdam NL.
Het is in tegenstelling tot bij een domiciliëring ook onmogelijk om deze bedragen kostenloos terug te eisen. Een terugbetaling vragen kost een aanzienlijke som en de bank kan geen enkele garantie bieden dat het bedrag ook zal teruggestort worden. Met andere woorden de wettelijke bescherming die u wel heeft bij uw kranten-abonnement, uw Telenet-abonnement en uw waterfactuur heeft u niet, nergens en nooit bij Netflix en aanverwanten.
Hoe deze bedrijven precies opereren weet ik niet. Hoe zij de regels van een domiciliëringsopdracht omzeilen evenmin. Als er echter één reden is om het aandeel van Netflix te zien kelderen dan is het niet de hallucinante stijging van hun aantal abonnees maar hopelijk voor één keer een legitieme reden namelijk een hallucinant aantal klanten dat hun abonnement opzegt omdat wat Netflix doet met uw bankrekening, even onbetrouwbaar is als de malafide hoofdpersonages in de series die ze aanbieden.
U bent gewaarschuwd.
Sara De Mulder
is antropologe, kernlid van Liberales en bestuurslid bij Liberas